Με τη συμμετοχή εκατοντάδων φοιτητών από τα τμήματα Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, του Παντείου Πανεπιστημίου, του Παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, φοιτητών αντίστοιχων τμημάτων του Mediterranean College και επαγγελματιών από τους χώρους της συμβουλευτικής και της ψυχικής υγείας, πραγματοποιήθηκε το βιωματικό σεμινάριο με θέμα «Μια ψυχολογική προσέγγιση στο παιδικό ιχνογράφημα».
Μια ακόμη επιτυχημένη εκδήλωση της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Mediterranean College, που υπερέβη όλες τις προσδοκίες της διοργάνωσης, η οποία πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα διαλέξεων του Κολλεγίου. Η προσέλευση των φοιτητών ήταν τόσο μεγάλη, ώστε μέσω κλειστού κυκλώματος διευρύνθηκε η προβολή της εκδήλωσης στο χώρο υποδοχής του κολεγίου, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η διερεύνηση για τη διοργάνωση ενός δεύτερου καινοτόμου βιωματικού σεμιναρίου με σκοπό την περεταίρω επαγγελματική επιμόρφωση, μετεκπαίδευση και εξειδίκευση των φοιτητών και των επαγγελματιών.
Εισηγητής του σεμιναρίου ήταν ο κ. Παναγιώτης Μωρακέας, Κλινικός Ψυχολόγος (BSc, MSc), Καθηγητής του Mediterranean College, με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο Wayne State University του Detroit (Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής).
Το παραπάνω σεμινάριο πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του κολεγίου και εντάσσεται στις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του κολεγίου, με σκοπό να εξελιχθεί σε θεσμό που θα συμβάλλει στην περεταίρω ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης στη χώρα μας.
Στην κατεύθυνση αυτή το Mediterranean College, προσέφερε επιπλέον σε όλους τους συμμετέχοντες, τη δυνατότητα να λάβουν μέρος στην ηλεκτρονική κλήρωση μιας υποτροφίας πλήρους φοίτησης αξίας 10.000€, για τα πιστοποιημένα μετεκπαιδευτικά προγράμματα επαγγελματικής εξειδίκευσης στις Μαθησιακές Δυσκολίες, τη Λογοθεραπεία ή τη Συμβουλευτική Ψυχολογία, που οδηγούν στην απόκτηση ενός διεθνώς αναγνωρισμένου τίτλου σπουδών από τον Edexcel International, UK.
Οι θεματικές ενότητες του σεμιναρίου επικεντρώθηκαν στα εξής:
α) Ιστορική αναδρομή του παιδικού ιχνογραφήματος: Στην ενότητα αυτή τέθηκε το θεωρητικό πλαίσιο για την ανάγκη / χρησιμότητα του παιδικού ιχνογραφήματος ως εκφραστικού μέσου. Οι ιχνογραφίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επικοινωνία. Το «μια εικόνα χίλιες λέξεις» – ζωγραφιά σε αυτή την περίπτωση, είναι μια φράση γνωστή σε όλους. Τα παιδιά πολλές φορές αντί να μιλούν, ζωγραφίζουν. Στην ψυχολογία, με τη βοήθεια του παιδιού καθώς αυτό επεξηγεί τη ζωγραφιά του, ο ψυχολόγος μπορεί να βγάλει πλούσια συμπεράσματα για τη ψυχολογική κατάσταση ενός παιδιού ή εφήβου. Ως θεραπευτικό μέσο, η ιχνογραφία χρησιμοποιείται περισσότερο στη ψυχαναλυτική προσέγγιση, όπως και τα όνειρα.
β) Χρήση του παιδικού ιχνογραφήματος ως βοήθημα σε διαγνώσεις παιδικών διαταραχών: Εξετάστηκε η χρήση της ιχνογραφίας στη ψυχοθεραπεία, ως εργαλείο για τον θεραπευτή που καλείται να κατανοήσει καλύτερα τις όποιες δυσκολίες / διαταραχές αντιμετωπίζει ένα παιδί. Για παράδειγμα, μια αυτοπροσωπογραφία σε προφίλ μπορεί να υποδηλώσει έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων ή αντιμετώπιση προβλημάτων. Μια ζωγραφιά σπιτιού με κάγκελα στα παράθυρα, μπορεί να ερμηνευθεί ως φυλακή ή ανασφάλεια. Πάντα βέβαια πρέπει να ζητείται η συμβολή του παιδιού / εφήβου ως προς το λόγο της ιχνογραφίας για αποφυγή εσφαλμένων συμπερασμάτων.
γ) Αξιολόγηση παιδικών ζωγραφιών από τους συμμετέχοντες: Κάποιοι συμμετέχοντες κλήθηκαν να γίνουν λίγο παιδιά και να ζωγραφίσουν την αγαπημένη τους παιδική ζωγραφιά. Όλοι, χρησιμοποιώντας γνώσεις του σεμιναρίου, όπως χρήση χρωμάτων, μέγεθος ζωγραφιάς και λεπτομέρειες, έβγαλαν κάποια βασικά αξιολογικά συμπεράσματα.
Συμπερασματικά, θεμελιώθηκε η αξία του παιδικού ιχνογραφήματος ως ένα κομμάτι ψυχοθεραπευτικού μέσου αξιολόγησης της ψυχοσύνθεσης των παιδιών.
Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του «XINIS EDU FESTIVAL 2011».
Πληροφορίες: Σχολή Κοινωνικών & Ανθρωπιστικών Επιστημών, Mediterranean College, Πατησίων 107 & Πελλήνης 8, Αθήνα, τηλ.: 210 88 99 600.