Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2012

Mediterranean College| Αποτελέσματα 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Learning & Teaching Conference»

«The 1st Annual Learning & Teaching Conference (LTC)»


Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στα πρότυπα αντίστοιχων δραστηριοτήτων  ευρωπαϊκών  πανεπιστημίων πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Mediterranean College με ιδιαίτερη επιτυχία και τη συμμετοχή δεκάδων καθηγητών και εκπαιδευτικών, το 1ο Ετήσιο Συνέδριο Διδασκαλίας & Μάθησης. Απώτερος στόχος του συνεδρίου ήταν η παροχή ευκαιριών ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού  που συμμετέχει στη διαδικασία της εκπαίδευσης, η διάχυση βέλτιστων πρακτικών μεταξύ του ακαδημαϊκού προσωπικού καθώς και η  βελτίωση της συμβολής και της απόδοσης των καθηγητών σε σχέση με τους διατυπωμένους στόχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου πραγματοποίησαν η κα Κατερίνα Ξυνή, Επικεφαλής Συντονιστικής Ομάδας LTC, Διευθύντρια Ακαδημαϊκών Λειτουργιών του Mediterranean College και ο Δρ. Γιώργος Παπαδάκης, Ακαδημαϊκός Διευθυντής του Κολλεγίου.


Οι άξονες στους οποίους  κινήθηκαν οι εργασίες του Συνεδρίου και οι παράλληλες εκδηλώσεις, όπως  βιωματικά και διαδραστικά  σεμινάρια, role - play και  workshops ήταν οι εξής:
α) Improving student performance / Βελτιώνοντας τις επιδόσεις των φοιτητών, β) Improving student experience/ Βελτιώνοντας την εμπειρία του φοιτητή , γ)Technology enhanced learning/ Χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία.
Στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν πολλά διαδραστικά workshops.

Στο πρώτο workshop του Συνεδρίουστην ενότητα «Technology Enhanced Learning», που αποτέλεσε ένα από τους κύριους άξονες του συνεδρίου, πραγματοποίησαν την εισήγησή τους ο κ. Προκόπης Δρογκάρης, κ. Σταύρος Καμμάς και η κα Αγγελική Σαράφη επικεφαλής του  School of Computing  του Mediterranean College,  σε ένα πρωτότυπο εργαστήριο  με θέμα «Enhancing student learning through technology». Στόχος του εργαστηρίου ήταν η εξοικείωση των συμμετεχόντων  με διαδεδομένα τεχνολογικά εργαλεία με τα οποία  υποστηρίζεται η δημιουργία e learning μαθημάτων, αξιοποιούνται οι διαθέσιμες δυνατότητες μέσω του www.mc class.gr και παρουσιάζονται οι δυνατότητες της  web 2.0 τεχνολογίας που βοηθά τη διαδραστική επικοινωνία.
Στο τέλος  του εργαστηρίου παρουσιάστηκαν χρήσιμα συμπεράσματα για το πόσο κοντά φέρνει τους εκπαιδευτικούς με τους φοιτητές η τεχνολογία, οι κίνδυνοι  αλλά και τα οφέλη.

Στην ενότητα «Improving Student Experience», εισηγητές ήταν ο κ.  Παναγιώτης Γαλιώτος     (School of Computing, MC),  Βαρβάρα Ρόζου  (School of Social Sciences, MC), στο workshop με θέμα «Blah blah blah, but lets do something here
Κατά τη διάρκεια της εισήγησής τους, αναφέρθηκαν στην ανάγκη ανάπτυξης της κριτικής ικανότητας  των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Για να επιτευχθεί αυτό, ο παιδαγωγός δε μπορεί να είναι ούτε απλώς ένας άνθρωπος της πράξης, ούτε ένας καθαρά θεωρητικός. Είναι ανάμεσα στα δύο, είναι και τα δύο και ο δεσμός οφείλει να είναι συγχρόνως  διαρκής και απαραμείωτος, ήταν ένα από τα συμπεράσματα του συνεδρίου.  
Η βιωματική επικοινωνιακή  διδασκαλία αξιοποιεί τα βιώματα των μαθητών και προκαλεί νέα βιώματα, έρχεται δε να κάνει το μαθητή κοινωνό της δυναμικής  του  σχολείου.  Η  γνώση  γίνεται  έτσι  κτήμα  του  μαθητή  με  αφετηρία  της  διδακτικής  πράξης. Πρόκειται για μια διδασκαλία μύηση, σε μια μορφή ζωής και σκέψης.
Έρχεται έτσι στο προσκήνιο το ζήτημα του εμποτισμού  της πράξης  στη θεωρία  (ή της όσμωσής  τους), της ανάδειξης  του μηχανισμού  που συνδέει  τη θεωρία  με  την  πράξη  και  των  εμπλοκών  της  λειτουργίας   ενός  τέτοιου  μηχανισμού.   Η  διαλεκτική,   ως μηχανισμός   που  μπορεί   να  χρησιμοποιηθεί   στην   παιδαγωγική   πρακτική σχετίζεται   με  τη  λογική   της αμφισβήτησης   και   την   αναζήτηση   της   αλήθειας   μέσα   από   ερευνητική   ψηλάφηση   επιχειρημάτων.   Η διασκεπτική παιδαγωγική πράξη, η διαλογικότητα ορίζει ένα δημιουργικό συνεχές, μία επικοινωνιακή κίνηση με διαμεσολαβητικό χαρακτήρα, που διατηρεί ζωντανό έναν τρόπο διερεύνησης και επερώτησης, αναδεύει τις ψευδαισθήσεις, αναχαράσσει τη μεταμοντέρνα κατάσταση, αναψηλαφώντας το παιδαγωγικό παλίμψηστο των τρόπων της.
 Ως εκ τούτου γίνεται προφανές ότι το μάθημα πρέπει να αποτελεί μια ζωντανή διασύνδεση της θεωρητικής γνώσης με την πρακτική εφαρμογή αυτής. Και παράλληλα να δίνει διαρκές κίνητρο στον μαθητή για δραστηριοποίηση του μέσα σε αυτή τη διαδικασία ώστε να γίνει πραγματικό κτήμα του η γνώση. Το ρητό του Βενιαμίν Φραγκλίνου αποτελεί ίσως την καλύτερη περίληψη αυτού του Workshop .....”Πές μου και θα ξεχάσω. Δίδαξε με και μπορεί να το θυμάμαι. Κάνε με να αναμειχθώ και θα το καταλάβω.
Μέσα από αυτή τη συζήτηση θέλουμε να τονίσουμε πως οι καλύτεροι τρόποι για να αναμειχθεί ο μαθητής στην διαδικασία της μάθησης είναι η πρακτική εφαρμογή - εργαστήριο  στον επίσημο εκπαιδευτικό χώρο (πανεπιστήμιο,  κολλέγιο κτλ) αλλά και η συνέχιση αυτής της εφαρμογής στον “ανεπίσημο εκπαιδευτικό χώρο ..... δηλαδή στην καθημερινή ζωή του, στην οικεία του, με τους γνωστούς του κτλ.

Στην ενότητα «Improving Student Performance», Εισηγητής ήταν ο Δρ Νεκτάριος Τζεμπελίκος  (Business School, MC). Κατά τη διάρκεια της εισήγησής του με θέμα «Dissertations: not just another course work Part I» , αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που δημιουργούνται μέσω των διπλωματικών εργασιών, για την παραγωγή έρευνας υψηλού επιπέδου.
Η  επίβλεψη  μιας  πτυχιακής  εργασίας  κρίνεται  επιτυχημένη  μόνο  όταν  εισπράττει  ένα  υψηλό  βαθμό;  Η απάντηση  είναι όχι. Η διεθνής  εμπειρία  και πρακτική  δείχνει ότι η ποιότητα  μιας πτυχιακής  εργασίας  είναι δυνατόν να αποτελέσει τη βάση δημοσιεύσεων  σε διεθνή περιοδικά ή συνέδρια έπειτα από σύστημα κριτών (peer‐to‐peer review) οι οποίες και, ως γνωστόν, φιλοξενούν μόνο υψηλής στάθμης ακαδημαϊκές εργασίες και αποτελούν   απώτερο   στόχο  τόσο  των  ακαδημαϊκών   όσο  και  των  εκπαιδευτικών   οργανισμών   που  τους “στεγάζουν”.

Στόχος  του  workshop  ήταν  να  αναδειχτούν   οι  ευκαιρίες  που  δημιουργούνται   μέσω  των  διπλωματικών εργασιών  για  παραγωγή  έρευνας  υψηλού  επιπέδου  κατάλληλης  για  δημοσίευση  σε  διεθνή συνέδρια/περιοδικά  (journals). Ταυτόχρονα,  στόχος ήταν να συζητηθούν  οι κατάλληλες πρακτικές εποπτείας του  επιβλέποντος  καθηγητή  μέσω  των  οποίων  θα  είναι  σε  θέση  ο φοιτητής  να  φτάσει  στο  ποιοτικό  αυτό επίπεδο τη δουλειά του. Τέλος, συζητήθηκαν τα οφέλη από ένα τέτοιο εκπαιδευτικό προσανατολισμό και η σημασία υιοθέτησης του από τον επιβλέποντα καθηγητή.

Στη συνέχεια  τις παραπάνω ενότητας η κα Αγγελική Σαράφη επικεφαλής του School of  Computing του Mediterranean College, και o κ, Αντώνης Πατίδης  (Business School, Mediterranean College), παρουσίασαν την εισήγησή τους με θέμα: “Dissertations: not just another coursework – Part II”.  
Στόχος του εργαστηρίου ήταν η εξοικείωση  των συμμετεχόντων  με τις  βασικές  μεθοδολογίες  έρευνας  που  ακολουθούνται  κατά  τη συγγραφή διπλωματικών εργασιών, η διερεύνηση ειδικών περιπτώσεων, όπως ανάπτυξη έργων λογισμικού,  η    ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών σχολών σε διπλωματικές εργασίες διεπιστημονικής θεματολογίας με κοινή επίβλεψη (joint supervision),  η παροχή συμβουλευτικής  για έννοιες όπως “PDP” και “Employability Skills”,  και ο συντονισμός   των  διατμηματικών   θεμάτων  μέσω  του  κέντρου  έρευνας  (ΚΕΤΑΚ)  του  Mediterranean.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω διαδραστικές δράσεις:

Διαδραστική δράση 1: Με τη χρήση πρακτικών quiz μετρήθηκε η εξοικείωση των συμμετεχόντων με έννοιες και   μεθόδους   όπως:   θετικισμός,   κριτικός   ρεαλισμός,   επαγωγή,   απαγωγή,   πείραμα,   παρατήρηση, ποσοτική και ποιοτική ανάλυση κλπ.

Διαδραστική δράση 2: Μοιράστηκαν στους συμμετέχοντες ενδεικτικές εισαγωγές διπλωματικών εργασιών και προτάθηκαν από τους συμμετέχοντες οι βέλτιστες μεθοδολογίες ανάπτυξης.

Διαδραστική δράση 3: Παρουσιάστηκαν κάποια θέματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν διατμηματικά.

Η κάθε ομάδα συμμετεχόντων επέλεξε ένα θέμα και πρότεινε μία διεπιστημονική έρευνα ρευνητικός σκοπός  / στόχοι  – προσέγγιση   στρατηγική   συλλογή  δεδομένων   επεξεργασία  δεδομένων)  για το αντικείμενο που επέλεξε.
Κατά το κλείσιμο του παραπάνω workshop εξετάστηκαν χρήσιμες έννοιες που αφορούν κάθε διπλωματική εργασία όπως η διαδικασία του PDP και η ανάγκη για έμφαση των Employability Skills που αποκτά ο φοιτητής κατά την εκπόνηση μίας διατμηματικής διπλωματικής εργασίας. Τονίστηκε ο ρόλος του ΚΕΤΑΚ στο συντονισμό της επίβλεψης των διατμηματικών διπλωματικών.

Στη συνέχεια της ίδιας ενότητας ο κος Γιώργος Παπαδάκης, (Academic Director, MC), ήταν εισηγητής στο workshop με θέμα: “Quo vadis professor?”  
Στόχος του σεμιναρίου ήταν να τονισθεί η ανάγκη για αυστηρή δόμηση της ακαδημαϊκής διάλεξης, ώστε να αναδεικνύεται    με   σαφήνεια   το   περιεχόμενό    της   και   να   επιτυγχάνονται    τα   ζητούμενα   μαθησιακά αποτελέσματα.
Σε αυτή την κατεύθυνση επιχειρήθηκε το εξής πείραμα: χρησιμοποιώντας το ίδιο ακριβώς εκπαιδευτικό  υλικό, πραγματοποιήθηκαν δύο διαλέξεις
Στην πρώτη, το υλικό  παρουσιάστηκε  χωρίς τη χρήση αυστηρών κανόνων δόμησης, ενώ στη δεύτερη παρουσιάστηκε με τη χρήση αυτών. Σκοπός ήταν να αναδειχθούν  οι διαφορές  των  δύο  σε  σχέση  με το παραγόμενο  επίπεδο  αντίληψης.  Ωστόσο,  για  να είναι δυνατή η σύγκριση,  το παρουσιαζόμενο υλικό ήταν εκ των προτέρων δύστροπο, αφού μόνο έτσι θα αναδυθούν οι αρετές της αυστηρής δόμησης. Διότι, στην αντίθετη περίπτωση (παρουσίαση ευκολονόητου υλικού), η κατανόηση θα είναι ικανοποιητική έτσι κι αλλιώς. Για το σκοπό αυτό, το υλικό των δύο διαλέξεων βασίστηκε  στην εξαιρετικά  απαιτητική,  από άποψη  εννοιολογικού  περιεχομένου,  υπερβατική  φιλοσοφία  του Εμμανουήλ Καντ, και συγκεκριμένα στην περίφημη υπερβατική αναλυτική.

«Διάλεξη  ονομάζουμε  την  παρουσίαση  της  συνθετικής  ενότητας  επιμέρους  εννοιών  σε  ένα  κοινό.  Από  τον ορισμό αυτό και μόνο γίνεται απόλυτα σαφές ότι σκοπός του εισηγητή δεν μπορεί να είναι άλλος παρά τούτος: η  αυστηρή  δόμηση  των  εννοιών  ώστε  να  είναι  δυνατή  η  συνθετική  τους  κατάληψη  από  το  κοινό.  Συχνά ωστόσο,  η ακαδημαϊκή  διάλεξη μετατρέπεται  σε αγώνα δρόμου,  προκειμένου  να καλυφθεί  η εκπαιδευτική ύλη, γεγονός που οδηγεί τον εισηγητή σε βιαστικές, ασύνδετες παρουσιάσεις. Με αυτό τον τρόπο διακινδυνεύονται τα μαθησιακά αποτελέσματα της εκπαιδευτικής εμπειρίας των φοιτητών, αφού αυτοί αφήνονται  εκτεθειμένοι  σε ένα δαιδαλώδη  σωρό εννοιών και θεωριών, αδυνατώντας  έτσι να κατανοήσουν τους συνδετικούς ιστούς που θα επέτρεπαν μια σε βάθος αντίληψη του υλικού, ήταν ένα από τα συμπεράσματα του παραπάνω workshop».

Στη συνέχεια των εργασιών του συνεδρίου η Δρ Πηνελόπη Λουκά επικεφαλής του School of Social Sciences του  Mediterranean College), παρουσίασε εργαστήριο με θέμα “More feedback please! giving back the feed”.   

Στόχος  του  workshop  ήταν  να  τονιστεί  η  ανάγκη  για  πλουσιότερη  και  ουσιαστικότερη  ανατροφοδότηση (feedback) των καθηγητών σε σχέση με τις εργασίες (και εξετάσεις) των φοιτητών. Η ανατροφοδότηση  πέραν του ότι αποτελεί τυπική υποχρέωση,  είναι και πολύτιμο  εργαλείο  για την ενίσχυση της απόδοσης  του φοιτητή. Το workshop προσέφερε χρήσιμες συμβουλές και οδηγίες για:

   τον ρόλο, σκοπό και τη σημασία της ανατροφοδότησης ως ακαδημαϊκό εργαλείο,
τα σημεία που χρειάζονται προσοχή ως προς α) τον σχεδιασμό/ πλάνο των μαθημάτων, β) τα σχόλια στο περιθώριο των εργασιών, γ) τα τελικά σχόλια και δ) άλλες μορφές και τρόπους πλαισίωσης της ανατροφοδότησης,
   τον τρόπο συμπλήρωσης της ανατροφοδότησης με έξυπνες’ μορφές καθοδήγησης του φοιτητή,
   την λίστα’ του καθηγητή για τα προσχέδια (drafts), τις εργασίες και τις εξετάσεις των φοιτητών,
   τις στρατηγικές εξοικονόμησης χρόνου χωρίς να χαθεί η ποιότητα.
Οι καθηγητές  είχαν  επίσης  τη  δυνατότητα  να  δημιουργήσουν  οδηγούς  ανατροφοδότησης  και  να δουν παραδείγματα τέτοιων οδηγών.

Στο έβδομο workshop του συνεδρίου, εισηγήτρια ήταν η κα Ευγενία Σπηλιωτοπούλου , από το School of Social Sciences του Mediterranean Colleg), με θέμα “Different types of students: a cause of havoc in the classroom”
Στόχος   του   worksho ήταν   η   κατάρτιση   των   καθηγητών   στη   διαχείριση   φοιτητών   που   είτε   λόγω προσωπικότητας,  είτε λόγω άλλων χαρακτηριστικών,  δημιουργούν  αναστάτωση  και δυσχεραίνουν  την ομαλή διεξαγωγή  του  μαθήματος.  Αρχικά  παρουσιάστηκε  το  θεωρητικό  υπόβαθρο  γύρω  από  τις  θεωρίες  και  τα μοντέλα  μάθησης  ενώ έγινε αναφορά στις  ιδιαιτερότητες  που  εμπεριέχει  η  εκπαίδευση  ενηλίκων.  Στη συνέχεια του workshop  παρουσιάστηκε βιωματικό,  διαδραστικό  role‐plaμε προσομοίωση  τάξης, όπου συναντούνται  οι παρακάτω  τύποι φοιτητών:  ο αδιάφορος,  ο ταραξίας,  ο ντροπαλός ‐ περιθωριοποιημένος, ο αυταρχικός ‐ εξουσιάζων.  Στο ρόλο του «καθηγητή η εισηγήτρια κ. Ευγενία Σπηλιωτοπούλου. ¨
Στους ρόλους των «φοιτητών, συμμετείχαν μέλη της ακαδημαϊκής διοίκησης του Mediterranean College.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων, η κα Κατερίνα Ξυνή, Επικεφαλής Συντονιστικής Ομάδας LTC, Δ/ντρια Ακαδημαϊκών Λειτουργιών MC και ο Δρ. Γιώργος Παπαδάκης, Ακαδημαϊκός Δ/ντης MC, ανακοίνωσαν τη λήξη των εργασιών του συνεδρίου, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα όλων των επιμέρους εργαστηρίων που πραγματοποιήθηκαν.