Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015

Η ομιλία της Κας Παρασκευή Λυδάκη στο ανοιχτό σεμινάριο με θέμα: H προώθηση της θετικής συμπεριφοράς του παιδιού στο σπίτι και στο σχολείο" που διοργάνωσε η Σχολή Παιδαγωγικών του Mediterranean College στην Αλυσίδα Πολιτισμού ΙΑΝΟΣ τη Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015.

«Πως θα κάνω το παιδί μου να με ακούει;»

          «Μα του κάνω όλα τα χατίρια και πάλι δεν με ακούει!!» «Το παιδί αν δεν το δείρεις, δεν το κάνεις καλά». Η απάντηση βρίσκεται κάπου ανάμεσα, καθώς στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι γονείς για να πειθαρχήσουν τα παιδιά τους δεν χρειάζεται να είναι ούτε πολύ ανεκτικοί, κακομαθαίνοντάς τα, αλλά ούτε και πολύ αυστηροί, περιορίζοντας την ομαλή τους ανάπτυξη.
·                     ΣΑΦΗΝΕΙΑ. Βεβαιωθείτε ότι οι απαιτήσεις σας από το παιδί είναι σαφείς. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι είμαστε σίγουροι ότι έχουμε εξηγήσει στο παιδί τι ακριβώς θέλουμε από εκείνο, για παράδειγμα όταν λέμε "κάτσε φρόνιμα" είναι πολύ γενικό για ένα παιδί, ενώ το "προσπάθησε να παίξεις χωρίς να ανέβεις στους καναπέδες" είναι μια σαφής εντολή.
·                   ΕΠΑΙΝΟΣ. Αντί να θυμίζετε στο παιδί πόσο ανυπάκουα, ανώριμα και αδέξια φέρεται, να το επαινείται με θετικά σχόλια, γεμάτα περηφάνια και τρυφερότητα, κάθε φορά που φέρεται έτσι όπως εσείς του έχετε ζητήσει. Να θυμάστε πως μια συμπεριφορά που επαινείται, μαθαίνεται πιο εύκολα. Ο έπαινος μπορεί να είναι ένα χαμόγελο, μια αγκαλιά, ένα θετικό σχόλιο, ένα φιλί που δίνεται αμέσως μετά τη συμπεριφορά. Προσοχή στην ειρωνεία και στις προσβολές που πολύ συχνά συνοδεύουν τον έπαινο ακυρώνοντας τον ολοκληρωτικά!
·                   ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ. Τα παιδιά μαθαίνουν από τα λάθη τους. Επιτρέψτε στο παιδί να κατανοήσει πως οι πράξεις του έχουν συνέπειες. Όταν για παράδειγμα χύσει το γάλα του θα χρειαστεί να καθαρίσει το τραπέζι, όταν χάσει το βιβλίο του θα χρειαστεί να δώσει χρήματα από το χαρτζιλίκι του για να αγοράσει καινούριο, όταν δεν τελειώνει έγκαιρα τα μαθήματα του δεν μπορεί να δει τηλεόραση κλπ. Οι συνέπειες δεν αποτελούν τιμωρία αλλά είναι το αποτέλεσμα μιας πράξης.
·                   ΜΙΜΗΣΗ. Θυμηθείτε πως τα παιδιά δεν μαθαίνουν μόνο από όσα τους λέτε, αλλά κυρίως από όσα τους δείχνετε. Οι δικές σας συμπεριφορές αποτελούν πρότυπο μίμησης για τα παιδιά σας και συνεπώς ο καλύτερος τρόπος για να τα διδάξετε είναι να ακολουθούν το δικό σας παράδειγμα.
·                   ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ. Είναι πολύ σημαντικό για εκείνο να το αποδέχεστε με τα μειονεκτήματα του και να μην ξεχνάτε να τονίζετε τα θετικά του σημεία. Στη διαπαιδαγώγηση του, επίσης, θα βοηθήσει σημαντικά ο χρόνος που θα περάσει με τον κάθε γονέα ξεχωριστά, ειδικά με τον γονέα του ίδιου φύλου, τα πράγματα που θα μάθει από εκείνον και τα συναισθήματα που θα νιώσει αυτές τις ξεχωριστές στιγμές.






Παρασκευή Λυδάκη
Ψυχολόγος, MSc, PhD

Eπιστημονική Υπεύθυνη του Κέντρου "παιδολαλιά"